Nowe technologie w edukacji — współczesny e-learning
Interesuje Cię wykorzystywanie różnych elementów grywalizacji w aplikacjach? Sprawdź najnowsze trendy i technologie wykorzystywane w e-learningu.
Programy do nauki za pomocą komputera są starsze, niż może się Wam wydawać. Dość pewnie powiedzieć, że moi rodzice sprezentowali pierwszy komputer mnie i mojej siostrze może nawet dawniej niż 20 lat temu i jeszcze całkiem wyraźnie pamiętam grę edukacyjną „W lunaparku zabawa szalona”. Po 15 minutach researchu nie znalazłam żadnych informacji na temat wydawcy, ale na oryginalnym opakowaniu po płytce widnieje napis „Teraz w Polsce”, więc mamy do czynienia z produkcją zagraniczną. Jako najstarszą grę edukacyjną wymienia się strategię The Sumerian Game - zawsze byłam zdania, że gry strategiczne brutalnie uczą podstawowych zasad ekonomii. Gra wyszła (uwaga, uwaga!) w 1964 roku… Oczywiście wraz z rozwojem internetu i nowoczesnych technologii pojawiły się ciekawsze gry i programy edukacyjne, a prawdziwy boom na e-learning nadszedł w trakcie pandemii i… zdaje się, że moda na naukę w wersji smart (mądrze, nie ciężko) została z nami nawet po powrocie do normalności.
Rozwój kwalifikacji w 10 minut dziennie, czyli microlearning
Czy jeżeli ktoś by Wam powiedział, że oglądając filmik lub wykonując określone ćwiczenia przez zaledwie 5-10 minut dziennie możecie nauczyć się obcego języka, obsługi Photoshopa lub projektowania stron internetowych, spróbowalibyście? Pewnie, że tak! Powiem więcej, ta metoda okazuje się całkiem skuteczna.
W dzisiejszych czasach, kiedy wielu z nas ma dwa etaty lub dodatkowe, własne projekty, znalezienie czasu na kurs zawodowy, lekcje indywidualne czy warsztaty wyjazdowe jest bardzo trudne. Za to odpalenie aplikacji e-learningowej w tramwaju w drodze do pracy, na przerwie pomiędzy zajęciami na uniwersytecie lub w sobotę wieczorem przy maratonie jednego z sezonów swojego ulubionego serialu jest banalnie wręcz łatwe. Co więcej, zrobienie jednej mikrolekcji może wcale nie kojarzyć się z przykrym obowiązkiem, lecz z rozrywką…
Zastanawiasz się, czy umiejętności w Twojej firmie są na odpowiednim poziomie?
Przeczytaj: Skill gaps w IT w 2023 - czyli kto w IT i dlaczego jest niedokwalifikowany?
Punkty, rankingi, nagrody i osiągnięcia - grywalizacja
Jak już wspomniałam na początku, zamiana nauki w zabawę nie jest wcale wynalazkiem XXI wieku, bo już od pierwszych lat popularyzacji tzw. Pecetów podejmowano próby przemycania wiedzy w grach z różnym skutkiem. Dziś jednak nie trzeba projektować pełnometrażowej gry edukacyjnej, chcąc efektywnie szkolić uczniów czy pracowników. Wystarczy zbudować aplikację, którą wyposaży się w elementy grywalizacji.
Pracowniczy lub studencki intranet (albo dowolną inną aplikację) można uatrakcyjnić, implementując:
- storytelling - misje i fabułę,
- punkty doświadczenia,
- pasek postępów i poziomy do zdobywania,
- nagrody za osiągnięcia (do odebrania w świecie gry lub w rzeczywistości),
- quizy i ankiety, a także feedback dla pracownika na temat poziomu jego wiedzy,
- filmy animowane,
- rankingi graczy.
To tylko kilka przykładów rozwiązań, które można wdrożyć w dowolnej aplikacji (np. z treningami fitness), żeby zwiększyć zaangażowanie odbiorców. Zbudowana od podstaw, dedykowana aplikacja edukacyjna wykorzystująca wiele elementów grywalizacji pozwoli zaś na sprawne rozwijanie wiedzy użytkowników.
Sprawdzanie swoich umiejętności w (nie)realu
Niektórych rzeczy nie da nauczyć się z książek. Wyobraźcie sobie, że możecie zbadać miejsce zbrodni bez ryzyka (albo z ryzykiem, lecz bez poważnych konsekwencji) zatarcia śladów albo uczyć się naprawiania urządzeń… bez konieczności oczekiwania, aż jakieś się zepsuje. To jest już możliwe, dzięki technologiom takim jak VR (wirtualna rzeczywistość) i AR (rozszerzona rzeczywistość). Z takich rozwiązań korzystają szkoły wyższe i firmy z różnych branż (od hotelarskiej, przez technologiczne, a nawet te z przemysłu ciężkiego).
Szanse zawodowe w świecie e-learningu
Projektowanie gier to nie do końca Twoja rzecz (albo brakuje Ci doświadczenia), ale marzy Ci się bardziej kreatywna praca? Warto rozważyć wkroczenie do świata e-learningu. Jedne firmy tworzą programy szkoleniowe in-house, drugie kupują customowe rozwiązania od software house’ów zajmujących się stricte projektowaniem oprogramowania edukacyjnego pod potrzeby konkretnych organizacji. Nie można też zapominać o aplikacjach takich, jak Duolingo, Blinkist, Encode czy Lumosity - one również są stale rozwijane, a odpowiadające za to zespoły mogą rozglądać się za nowymi współpracownikami. Powodzenia! ;)
Tags:
LATEST NEWS
Aplikacja bez choćby linijki kodu? Poznaj zalety no-code! 13.05.2024
W pogoni za innowacją — jak wygląda praca zespołów R&D? 09.05.2024
Jak networking, to w niezwykłych okolicznościach — side eventy na Infoshare 02.05.2024
Sztuczna inteligencja — czy cokolwiek więcej się liczy? Nowe trendy w branży tech 26.04.2024
Nowoczesna aplikacja — jaka jest i jak ją stworzyć? 19.04.2024