5 pomysłów na budowanie marki osobistej w IT
Media społecznościowe? Działania wizerunkowe? Są opcjonalne czy to „must have" dla eksperta IT? A jak budować markę osobistą na konferencjach IT?
„Media społecznościowe? Działania wizerunkowe? Ale co to właściwie ma być?” - zastanawia się z pewnością wielu ekspertów w branży technologicznej. Nic dziwnego, że mają wątpliwości. Marketerzy często radzą działać intensywnie na mediach społecznościowych, a programiści mają też inne preferowane kanały komunikacji. Na czym polega budowanie marki osobistej w IT i czy jest to niezbędne dla sukcesu? Swoimi spostrzeżeniami dzieli się Agnieszka Myśliwczyk — inicjatorka projektu OSOBOWOŚCI IT, która dołączy do nas na Infoshare DEV w roli wolontariuszki… i nie tylko! Spotkaj się z nami na DEVie i dowiedz się, o co chodzi, ale najpierw zerknij do naszego artykułu.
1. Tworzenie portfolio projektów
Portfolio to w niektórych specjalizacjach praktycznie standard. Może przyjmować różne formy. Niektórzy specjaliści tworzą dokumenty lub prezentacje, które na bieżąco aktualizują, dodając do nich szczegóły najciekawszych projektów. Są tacy programiści, którzy decydują się na zaprezentowanie swoich umiejętności na własnej stronie internetowej. To rozwiązanie wykorzystują często twórcy aplikacji i witryn.
Dzięki portfolio możesz:
- zaprezentować swoje umiejętności w praktyce, wyjaśnić,
- jak Twoje rozwiązania rozwiązują rzeczywiste problemy biznesowe,
- podzielić się referencjami od klientów lub pracodawców.
„Opisz różnorodne projekty. Skup się na twardych dowodach tj. wykorzystywanych technologiach, językach programowania, narzędziach, wartości dla biznesu, pełnionej przez Ciebie funkcji — uwzględniając odpowiedzialności i wpływ wraz z rezultatami pracy członków zespołu. Jeśli wiesz, że Twoje rozwiązanie ciągle istnieje na rynku i ma się całkiem dobrze — podlinkuj odpowiednie strony”
- proponuje Agnieszka Myśliwczyk.
2. Aktywność na GitHubie
GitHub to nie tylko miejsce do przechowywania kodu lub dzielenia się nim z innymi użytkownikami. Możesz traktować go jako swoje prywatne archiwum, ale też pokazywać efekty swojej pracy innym użytkownikom, a nawet udostępniać im swój kod do modyfikacji i rozwijania. Podobnie Ty możesz korzystać z pracy udostępnianej przez inne osoby aktywne na GitHubie i angażować się w ich projekty, ponieważ umożliwia on pracę zespołową.
Dla wielu programistów to właśnie konto na GitHubie jest odpowiednikiem klasycznego portfolio, ale może też służyć do nawiązywania prywatnych i zawodowych relacji z innymi osobami. Portal umożliwia bowiem tworzenie wątków i prowadzenie dyskusji.
3. Prowadzenie bloga, vloga lub podcastu
Dzielenie się wiedzą z innymi specjalistami ze świata IT nie jest konieczne, ale jest wskazane. Warto o tym pomyśleć, zwłaszcza jeżeli chcesz w przyszłości występować jako ekspert na scenie na konferencjach.
Nie musisz prowadzić bloga, jeżeli to Cię nie kręci. Wybierz to, co Ci pasuje. Specjaliści z branży IT tworzą podcasty, streamują gry, piszą blogi, prowadzą kanały na YouTube lub własne grupy dyskusyjne na Facebooku. Buduj wizerunek tak, aby sprawiało Ci to przyjemność.
„Wizerunek eksperta można budować małym kosztem energetycznym i finansowym. Jeżeli wybierzesz takie działania, które są dla Ciebie jednocześnie rozrywką, będzie Ci znacznie łatwiej. Pamiętaj, żeby w Twoich treściach była cząstka Ciebie — Twoja osobowość i poglądy. Treści już masz — pracujesz, chodzisz na szkolenia, konferencje, masz dostęp do kursów online. Zacznij przekazywać to swoimi słowami”
- radzi twórczyni Osobowości IT.
4. Uczestnictwo w konferencjach IT
Specjalistyczne konferencje IT, takie jak organizowany przez nas w październiku Infoshare DEV to intensywne spotkania nastawione na zdobywanie nowej wiedzy, ale można zrealizować na nich także kilka dodatkowych celów. Może do nich należeć szukanie nowych możliwości rozwoju kariery albo właśnie budowanie wizerunku.
„Zapoznaj się z listą partnerów i prelegentów konferencji. Jeżeli spotkasz w przestrzeni networkingowej prelegenta, którego cenisz, nie wahaj się o tym powiedzieć! Jak również zapytać o nurtujące Cię tematy. Wymieniaj swoje pomysły i doświadczenia. Daj się poznać i dobrze zapamiętać”
- sugeruje specjalistka.
Infoshare DEV może też być dobrą okazją na poznanie kultury pracy w innych organizacjach. Warto odwiedzić stoiska partnerskie podczas konferencji i porozmawiać z reprezentantami firm wystawiających się podczas wydarzenia.
„W rozmowie na żywo dopytuj o rzeczy, które interesują Cię w kontekście współpracy. Mów co jest dla Ciebie ważne. Nie pozwól, aby kontakt zakończył się po konferencji. Pozapraszaj każdego rozmówcę do sieci kontaktów. Napisz spersonalizowaną wiadomość np.: Poznaliśmy się na konferencji Infoshare Dev. Wśród poruszanych tematów, najbardziej zaciekawił mnie… Czy mogę o tym więcej poczytać na Twoim profilu bądź blogu”
- zachęca Agnieszka.
A może widzisz się w przyszłości w roli prelegenta? To też jest możliwe. Sprawdź, czy to dla Ciebie! Zacznij od uczestnictwa w mniejszych wydarzeniach i nawiązywania kontaktu z organizatorami meetupów specjalistycznych w Twojej okolicy.
Sprawdź: 6 powodów, dla których warto chodzić na konferencje IT, takie jak DEV
5. Udzielanie się w mediach społecznościowych
Aktywność na forach i grupach dyskusyjnych związanych z technologią może przyczynić się do budowania twojego wizerunku jako eksperta. Odpowiadaj na pytania, udzielaj rad, dziel się swoją wiedzą i doświadczeniem.
Wizerunek eksperta budujemy na co dzień, realizując swoje obowiązki i współpracując ze swoimi zespołami. Skoro można w ten sposób pokazać swój profesjonalizm, to na co komu ten LinkedIn? Czy obecność w tym kanale jest kluczowa do sukcesu? Odpowiedź nie jest prosta. LinkedIn to ważne narzędzie dla rekruterów, które pozwala szybko „prześwietlić kandydatów”, ich doświadczenia, opinie i znajomości. To jak intensywne działania wizerunkowe warto prowadzić, zależy, na jakim etapie jest Twoja kariera i jak łatwo byłoby Ci znaleźć nową pracę, jeżeli zaistniałaby taka potrzeba.
„Zadaj sobie pytanie: czy Ty jesteś “kryzysoodporny”? Niektórzy eksperci mają unikatowe umiejętności, specjalizują się w niszowych rozwiązaniach lub po prostu mają całe lata doświadczenia przewagi nad innymi kandydatami — opowiadając o tym choćby na konferencjach takich jak Infoshere Dev. A jak jest z Tobą?”
- radzi Agnieszka Myśliwczyk, rekruterka IT pierwszego wyboru i mentorka HR
Nie chodzi o to, żeby się zamęczyć działaniami, których szczerze nie cierpisz. Nie musisz też angażować się w szerokie spektrum działań marketingowych. Nikt nie oczekuje od Ciebie stania się gwiazdą LinkedIna z dnia na dzień. Możesz zacząć od skali mikro — po prostu zacznij komentować posty na tym portalu społecznościowym. Dyskutuj i pokazuj, że interesujesz się swoją pracą.
O ekspertce
Agnieszka Myśliwczyk jest inicjatorką OSOBOWOŚCI IT i zwraca uwagę ekspertów technicznych na to, co mogą robić #𝐩𝐨𝐳𝐚𝐊𝐨𝐝𝐨𝐰𝐚𝐧𝐢𝐞𝐦. Specjalistka tworzy Społeczności świadomych Programistów i Programistek, Specjalistów IT, ale też Managerów. Rekruterka IT pierwszego wyboru w Polsce! Strong Woman in IT 2023! Jako ekspertka rynkowa ma na swoim koncie setki skutecznych rekrutacji Specjalistów IT!
Na co dzień Agnieszka rekrutuje do firm technologicznych, doradza Programistom i Managerom IT. Jest założycielką butikowej agencji rekrutacyjnej w IT CandidFuture, mentorką HR i trenerką Rekruterów IT w CandidAcademy.
Prywatnie i zawodowo fanka budowania wartościowych relacji (13 000 + kontaktów na Linkedinie) i marki osobistej, obok której nie da się przejść obojętnie 👉 queenIT 👑
Tags:
LATEST NEWS
Aplikacja bez choćby linijki kodu? Poznaj zalety no-code! 13.05.2024
W pogoni za innowacją — jak wygląda praca zespołów R&D? 09.05.2024
Jak networking, to w niezwykłych okolicznościach — side eventy na Infoshare 02.05.2024
Sztuczna inteligencja — czy cokolwiek więcej się liczy? Nowe trendy w branży tech 26.04.2024
Nowoczesna aplikacja — jaka jest i jak ją stworzyć? 19.04.2024