Studenci IT — czego chcą od pracodawców?
Czego dzisiejsi studenci IT oczekują od swoich przyszłych pracodawców? Co liczy się dla nich najbardziej?
Myślisz, że studenci nie myślą o swojej przyszłej karierze? Nic bardziej mylnego. Wiele osób studiujących na kierunkach informatycznych lub związanych z technologią podejmuje pracę już w trakcie studiów i intensywnie rozgląda się na rynku pracy. To ważna grupa odbiorców, do których należy adresować swoje działania employer brandingowe — w końcu ostatecznie studenci ci znajdą się na rynku pracy. Lepiej przyciągnąć ich uwagę jak najszybciej. Ale jak? Jest sposób na to, żeby się dowiedzieć, czego chcą osoby uczące się na kierunkach IT i technologicznych. Odpowiedzi na wiele pytań pracodawców zna firma Universum. Poznaj je także.
Czego studenci IT chcą od potencjalnych pracodawców?
Nie zaskakuje wcale fakt, że przyszłe wysokie zarobki są na szczycie listy obietnic, które kuszą studentów. Chętnie podejmą oni także stanowiska i zadania, które będą wartościowe w kontekście rozwoju kariery w przyszłości. Liczy się dla nich możliwość rozwoju, w tym w ramach uczestnictwa w szkoleniach. Co ciekawe, osoby wchodzące niedługo na rynek pracy w branży IT chcą stabilnego zatrudnienia. Te wartości trzymają się w pierwszej piątce zestawienia preferencji nieodmiennie od trzech lat.
A co niespecjalnie obchodzi studentów, kiedy wybierają najciekawszych pracodawców? Odpowiedzialność społeczna korporacji. Co ciekawe, na przed ostatnim miejscu jest zorientowanie na klienta. To ciekawe. Jako konsumenci młodsze pokolenia są wymagające wobec marek, ale rozważając zatrudnienie, nie są już tak krytyczne w tym zakresie… Spadek znaczenia tych czynników widzimy również w tegorocznym badaniu Randstad (Randstad Employer Brand Research 2023).
Na bardzo niskich pozycjach znajdują się też wartości, o których od lat mówi się głośno, takie jak równość płci czy różnorodność.
Preferencje szybko ulegają zmianom
Przyglądając się danym zebranym przez Universum zaledwie rok wcześniej, można zauważyć zmianę w preferencjach. Coraz więcej młodych osób liczy na elastyczne warunki pracy czy konkurencyjne wynagrodzenie podstawowe. Te dwie pozycje nie pojawiały się w pierwszej dziesiątce oczekiwań w 2021 ani w 2022 roku. Studenci chcą też czuć, że ich praca ma wpływ na rzeczywistość dookoła nich.
Spadła waga działania firmy na rzecz różnorodności, oferowanie jasnej ścieżki rozwoju, a także praca w organizacji oferującej atrakcyjne usługi czy produkty. Pytanie brzmi: czy to chwilowa zmiana, czy też długotrwały trend? Warto przyjrzeć się starszym raportom Universum i śledzić na bieżąco publikowane raporty, aby dobrze dopasowywać swoje strategie employer brandingowe i rekrutacyjne do oczekiwań kandydatów, którzy wkrótce pojawią się na rynku.
„W erze cyfrowej, gdy konkurencja o talenty IT siąga zenitu, roli Employer Brandingu (EB) nie można lekceważyć. Universum, wykorzystując swoje 35-letnie doświadczenie w dziedzinie EB, podkreśla wartość strategii w planowaniu działań związanych z wizerunkiem opartej na rzetelnych danych. Udział w wydarzeniach branżowych, takich jak konferencje IT, jest tu niewątpliwie cenny. Organizatorzy wydarzeń specjalistycznych takich jak Infoshare DEV oferują przestrzeń do wymiany doświadczeń i budowania relacji wśród ekspertów IT. Wspierają szerzenie wiedzy na temat narzędzi pozwalających na zrozumienie i adekwatną odpowiedź na branżowe wyzwania”
- tłumaczy Karolina Cichosz, Konsultant ds. Employer Brandingu w Universum Polska, HR Business Partner z ponad 10-letnim doświadczeniem w budowaniu zespołów i kultury organizacyjnej w branży technologicznej i finansowej w Europie i Azji.
Nie tylko odpowiedni przekaz, ale też odpowiednie kanały komunikacji
Dane do raportu zebrano w 2023 roku. Znaczna liczba studentów kierunków technologicznych to mężczyźni i widać to w badaniach. ¾ grupy badawczej to mężczyźni. Były w niej w większości osoby w wieku 20-21 lat (44%) oraz w wieku 22-23 (31%). 24-25-latkowie stanowili 10% respondentów.
Już dzisiaj specjaliści zwracają uwagę na to, jak różne grupy wiekowe różnią się pod kątem konsumpcji treści. Sposób, w jaki próbujemy zwrócić uwagę kandydata na naszą firmę, jest bardzo ważny.
„Niemniej istotny jest także wybór kanałów komunikacyjnych. Media społecznościowe są w czołówce, jeśli chodzi o kształtowanie pozytywnego obrazu marki pracodawcy i dotarcie z ofertą do potencjalnych pracowników. Zrozumienie tego, co jest dla nich ważne, skonstruowanie odpowiadającej tym potrzebom oferty i wysłanie jej odpowiednio dobranym kanałem, są kluczowe dla budowania silnego wizerunku pracodawcy i przyciągnięcie najlepszych pracowników. W zależności od grupy docelowej najbardziej popularne kanały to Instagram, LinkedIn i rosnący na znaczeniu wśród najmłodszego pokolenia TikTok”
- wskazuje ekspertka.
Demografia — jakich studentów zapytano o opinie?
86% studentów zaangażowanych w akcję w 2023 było wówczas w trakcie licencjatu. Reprezentowali różne uczelnie. 54% stanowili programiści a 37% było na kierunku computer science. Więcej niż 1/4 ankietowanych studiowała bazy danych, a niewiele poniżej 25% było na kierunku inżynierskim związanym z tworzeniem oprogramowania. Zaledwie 13% studiowało zagadnienia związane ze sztuczną inteligencją.
Metodologię badań przeprowadzanych przez Universum wyróżnia kwalifikowanie respondentów do określonych profili kariery. Studenci IT są pod tym względem mocno zróżnicowaną grupą:
- Balance-Seekers - 38%
- Go-Getters - 25%
- Ground-Breakers - 15%
- Globe-Trotter - 15%
- Change-Maker - 6%
Firma Universum oferuje kompleksowe raporty dla firm z różnych branż. Dostęp do szczegółowych danych o Twoich kandydatach może pomóc Ci w ulepszeniu strategii rekrutacyjnej i employer brandingowej.
Tags:
LATEST NEWS
Aplikacja bez choćby linijki kodu? Poznaj zalety no-code! 13.05.2024
W pogoni za innowacją — jak wygląda praca zespołów R&D? 09.05.2024
Jak networking, to w niezwykłych okolicznościach — side eventy na Infoshare 02.05.2024
Sztuczna inteligencja — czy cokolwiek więcej się liczy? Nowe trendy w branży tech 26.04.2024
Nowoczesna aplikacja — jaka jest i jak ją stworzyć? 19.04.2024