28.11.2023

6 sposobów na przyciągnięcie kandydatów do procesów rekrutacyjnych w IT

Zastanawiasz się, dlaczego trudno Ci dotrzeć do właściwego grona kandydatów, którzy mogliby zasilić szeregi Twoich pracowników? Dowiedz się, co możesz poprawić w swoich procesach rekrutacyjnych.

28.11.2023, added by Laura Kszczanowicz | Infoshare

„57% kandydatów i kandydatek IT odrzuca ofertę pracy z powodu złego wrażenia odniesionego w trakcie rekrutacji” - czytamy w raporcie „Tak mnie rekrutuj” opracowanym pod koniec bieżącego roku (2023) przez No Fluff Jobs i Square One Poland. Jeżeli zatrudniasz specjalistów z branży IT, to idealny moment, żeby zastanowić się, jak przyciągnąć do swojej firmy uzdolnionych pracowników. Z badania Światowego Forum Ekonomicznego wynika bowiem, że ponad połowa przedsiębiorstw spodziewa się problemów z dostępnością talentów na rynku pracy w latach 2023-2027. Wiemy, co możesz zrobić, aby zwiększyć skuteczność swoich działań rekrutacyjnych.

Na podstawie raportu „Tak mnie rekrutuj" 2023 opracowanego przez No Fluff Jobs i Square One Poland

1. Podawaj widełki płacowe i trzymaj się ich!

Kandydaci dobrze znają stawki rynkowe i wiedzą, jakie mają potrzeby finansowe w danym momencie. Przechodzenie czasochłonnego procesu rekrutacyjnego tylko po to, by na końcu dowiedzieć się, że oferta jest znacznie poniżej ich oczekiwań, może negatywnie wpłynąć na ich doświadczenia.

Publikowanie ofert bez widełek może też zwiększyć koszty prowadzenia procesu rekrutacyjnego, ponieważ Twoi rekruterzy będą przeprowadzać rozmowy z osobami, które na końcu procesu i tak zrezygnują z Twojej oferty. 59,7% respondentów odrzuciło oferty z powodu niskiego wynagrodzenia. Ponadto aż 64% specjalistów i specjalistek na poziomie senior/expert w ogóle nie aplikuje na ogłoszenia bez podanych widełek. Dotyczy to także 49,5% midów (osób ze średnim doświadczeniem), prawie 1/4 juniorów, a nawet znacznej części stażystów (16,5%).

Pamiętaj też, aby trzymać się informacji podanych w ogłoszeniu. Okazało się, że prawie 30% badanych otrzymało propozycję niższego wynagrodzenia niż to wstępnie podane w ogłoszeniu.

2. Informuj o etapach rekrutacji

Przeprowadzanie wieloetapowych rekrutacji nie musi być błędem — pracodawcom powinno zależeć na jak najlepszym poznaniu kandydatów. Dzięki temu można zmniejszyć rotację pracowników. Jednocześnie długo ciągnące się procesy rekrutacyjne mogą być sporym utrapieniem dla pracowników, którzy chcą wybrać najlepszą z ofert, ale wielokrotnie muszą rezygnować z dalszego udziału w niektórych rekrutacjach, ponieważ inni pracodawcy oczekują na nich decyzję. Czy wiesz, że aż 43,2% uczestników badania odrzuciło ofertę, ponieważ czekało na nią za długo? Co możesz zrobić, żeby tego uniknąć?

Daj znać kandydatom, z ilu etapów będzie się składał proces rekrutacyjny i jak długo potrwa. Pamiętaj też trzymać się wyznaczonych terminów. Dbaj o komunikację z kandydatami. Jeżeli zdarzy się opóźnienie, poinformuj ich o tym, jak najszybciej i wyznacz konkretny termin kolejnego etapu.

3. Postaw na znane portale z ogłoszeniami

Im prostszy proces przesyłania aplikacji, tym chętniej bierzemy udział w rekrutacji. Wiele osób wysyła swoje CV do więcej niż jednego pracodawcy, a 66% osób pracujących w IT bierze udział w rekrutacjach, wciąż mając inną pracę. Szanuj czas kandydatów.

46,2% kandydatów preferuje aplikowanie bezpośrednio z portalu z ogłoszeniami. Niespełna 1/4 kandydatów chce to robić przez media społecznościowe. Mamy złą wiadomość dla użytkowników i twórców systemów ATS — prawie nikogo nie bawi uzupełnianie zewnętrznych formularzy online. Aż 88% kandydatów i kandydatek z branży IT przynajmniej raz porzuciło proces aplikacyjny, ponieważ zostali przekierowani z portalu rekrutacyjnego do zewnętrznego formularza…

4. Pozyskuj właściwych kandydatów na dane stanowisko

56,5% respondentów najbardziej denerwuje otrzymywanie od rekruterów indywidualnych ofert nieadekwatnych do ich umiejętności. Zdarzyło Wam się kiedyś otrzymać propozycję udziału w procesie na stanowisko zupełnie niezwiązane z Waszą aktualną pracą? Potencjalnych pracowników irytuje też wrażenie, że rekruter nie ma pojęcia, do kogo wysyła wiadomość. Brak personalizacji komunikatu jest wyjątkowo drażniący dla 48,9% osób. Nie cierpią tego przede wszystkim najbardziej doświadczeni pracownicy na rynku - 71,9% ekspertów wskazało to, jako najmniej lubiane zachowanie ze strony rekruterów.

5. Zadbaj o przeszkolenie swoich rekruterów

Wyobrażasz sobie, że przed rozmową rekrutacyjną godzinami wyszukujesz informacje o firmie, a rozmawiający rekruter nie zajrzał w ogóle do Twojego CV? Zdarza się także, że rekruter nie tylko nie zadał sobie trudu zapoznania się z informacjami o kandydacie, ale też nie rozumie, na czym polega praca na danym stanowisku i jakie technologie są wykorzystywane w danej firmie. Jeżeli chcesz, aby kandydat traktował firmę poważnie, musisz też go tak traktować.

6. Udzielaj feedbacku po zakończeniu procesu

Do niektórych firm jesteśmy w stanie aplikować wielokrotnie, mimo niezakwalifikowania się do kolejnych etapów w poprzednich procesach, podczas gdy do pewnych firm już nigdy nie wracamy. Wynika to nie tylko z proponowanych warunków współpracy, ale także z doświadczeń w trakcie rekrutacji.

Tylko 4% otrzymało feedback po każdej rozmowie rekrutacyjnej. 69,1% kandydatów i kandydatek otrzymuje feedback czasami lub rzadko a aż 8% nigdy. To znaczy, że wielokrotnie, kiedy nasza kandydatura na stanowisko jest odrzucana, nie wiemy, dlaczego i trudno nam powiedzieć, w jaki sposób nad sobą pracować, żeby zdobyć to stanowisko przy kolejnej próbie. Na informację zwrotną najmniej liczyć mogą stażyści i juniorzy.

O czym jeszcze warto wspomnieć w ogłoszeniu o pracę w IT?

Kultura organizacyjna ma coraz większy wpływ na decyzję o aplikowaniu. Zaledwie 36% respondentów zwracało uwagę na wzmianki o niej w ogłoszeniach o pracę w 2020. W 2023 jest ona ważna już dla 45% kandydatów. 64% chce transparentności w zakresie wynagrodzeń. 55,4% chciałoby przeczytać opinie o pracodawcy w sieci. Jak można im to ułatwić? Zachęcaj swoich pracowników do wystawiania referencji na stronie firmowej na Facebooku oraz LinkedInie. Możesz też zaprezentować wypowiedzi pracowników na stronie w formie wideo.

Na podstawie raportu „Tak mnie rekrutuj" 2023 opracowanego przez No Fluff Jobs i Square One Poland

Pokaż się kandydatom z najlepszej strony i zadbaj o to, aby chętniej kontaktowali się z Twoimi rekruterami. Dobrą okazją do opowiedzenia więcej o swojej firmie jest też uczestnictwo w eventach branżowych. Podczas konferencji masz szansę porozmawiać twarzą w twarz z osobami zainteresowanymi pracą. 

Tags:

LATEST NEWS

Tags

HAVE ANY IDEA FOR CONTENT?

Contact the editorial team at:

news@infoshare.pl