VIEW SPEECH SUMMARY
- Stereotypy dotyczące osób neuroatypowych to m.in. postrzeganie ich myślenia jako mniej elastycznego lub trudniejszego do zrozumienia.
- Obawy wynikają z nieznajomości spektrum i strachu przed nieprzewidywalnością.
- Brak świadomości oraz otwartości na profil kognitywny współpracowników utrudnia budowanie inkluzywnych zespołów.
II. Budowanie inkluzywnych zespołów i środowiska pracy
- Kluczowe jest od początku ustanowienie intencji neuroinkluzywności oraz jasne wyznaczenie zasad i norm.
- Świadomość własnych potrzeb przez wszystkich członków zespołu wzmacnia zaufanie i poczucie bezpieczeństwa.
- Rozmowa o potrzebach pracowników jest ważniejsza niż posiadanie oficjalnej diagnozy.
- Przykłady dobrych praktyk: precyzyjna komunikacja, elastyczne godziny pracy, indywidualne podejście do pracowników.
- Naturalna, nie wymuszona rozmowa o potrzebach musi przebiegać na każdym etapie współpracy.
III. Postrzeganie neuroróżnorodności w społeczeństwie i miejscu pracy
- Neuroróżnorodność często pozostaje niewidoczna, co utrudnia jej akceptację i zrozumienie.
- Inkluzywność nie polega na faworyzowaniu konkretnych grup, lecz na tworzeniu środowiska dla wszystkich, bazując na potrzebach i potencjale każdego członka zespołu.
- Zarzuty o dyskryminację osób neurotypowych nie pojawiają się, gdy rozmowa jest prowadzona szerzej, a organizacja stawia na inkluzję i poprawę procesów komunikacji.
IV. Korzyści z inkluzywnego zespołu dla liderów i organizacji
- Zespoły inkluzywne generują innowacyjne pomysły i rozwiązania oraz lepiej pokrywają różnorodne zadania.
- Dane wskazują, że zespoły z osobami neuroatypowymi są średnio o 33% bardziej wydajne, a dobrze dopasowani neurotypowi pracownicy o 47% wydajniejsi.
- Praca w różnorodnym zespole rozwija liderów i stwarza warunki do ciągłego rozwoju i uczenia się.
- Elastyczność i otwartość na indywidualne umiejętności i zainteresowania pracowników zwiększa efektywność i satysfakcję zespołu.
V. Praktyczne wskazówki i działania do wdrożenia
- Skupienie się na tym, co lubi robić pracownik, a nie tylko na formalnych kompetencjach podczas rekrutacji i zarządzania.
- Tworzenie jasnych zasad komunikacji, w tym wymianę informacji zwrotnych i precyzyjne wyrażanie oczekiwań.
- Zachęcanie do otwartej i szczerej rozmowy o potrzebach i ograniczeniach każdego członka zespołu bez konieczności ujawniania diagnozy.
- Umożliwianie elastycznych form pracy, np. praca zdalna dla osób potrzebujących takiego środowiska.
- Liderzy powinni pytać i sprawdzać, czego potrzebują zespoły, dbając o granice i odpowiedzialność pracowników.
VI. Podsumowanie i zachęta
- Tworzenie inkluzywnego środowiska pracy przekłada się na lepsze wyniki zespołu i zadowolenie klientów.
- Transparentność, akceptacja różnorodności i zrozumienie indywidualnych potrzeb pracowników buduje zaufanie i silne relacje.
- Inkluzywność nie jest tylko „modą”, ale elementem skutecznego funkcjonowania organizacji przyszłości.
Zadania i rekomendacje do wdrożenia:
- Edukacja menedżerów i zespołów na temat neuroróżnorodności i potrzeb pracowników.
- Wprowadzenie jasnych i spisanych zasad komunikacji w zespołach.
- Zachęcanie do otwartych rozmów o indywidualnych potrzebach, niezależnie od diagnoz.
- Stworzenie elastycznych warunków pracy dostosowanych do różnych stylów funkcjonowania.
- Promowanie różnorodności w zespołach technologicznych jako źródła innowacji i lepszych wyników.
- Stosowanie zwinnych metod zarządzania i otwartości na błędy jako element rozwoju zespołu.
Tworzenie i zarządzanie neuroróżnorodnym zespołem
14:45 - 15:25, 27th of May (Tuesday) 2025 / GROWTH STAGE
Szacuje się, że 15-20% społeczeństwa jest neuroatypowe. Wśród gen-Z ten odsetek jest ponad dwa razy większy, co wynika oczywiście z większej świadomości diagnostycznej. Oznacza to, że nasze zespoły są neuroróżnorodne, nawet jeśli nie zdajemy sobie z tego jeszcze sprawy. Poszerzanie świadomości i tworzenie inkluzywnego środowiska pracy nie jest kwestią przyszłości, leży w interesie i pracodawcy, i pracownika. Umiejętne dopasowanie zadań, odpowiadających na potrzeby członków zespołów, adresujących ich najsilniejsze strony, pomaga uniknąć frustracji i wypalenia zawodowego, jednocześnie wymiernie podnosząc efektywność całej organizacji.
Jak tworzyć środowisko pracy, które sprzyja różnym stylom myślenia? Jak dbać o jasność instrukcji i unikanie „czytania między wierszami”? Jak odkrywać mocne strony neuroróżnorodnych członków zespołu? Jak radzić sobie z nieporozumieniami wynikającymi z różnic poznawczych?
Na te pytania odpowiedzi poszukają paneliści:
- Marcin Myśliwczyk, Auticon
- Wojciech Tylski, Fundacja ADHD
- Maja Tomczak, Boeing
- Monika Woźny-Kroch, Berkano