VIEW SPEECH SUMMARY
- Neuroróżnorodność oznacza naturalną zmienność ludzkich mózgów i układów nerwowych.
- Istnieją dwie główne grupy neurotypów: neurotypowe (zgodne ze standardami społecznymi) oraz neuroatypowe (odstające od tych standardów).
- Szacuje się, że 15-20% populacji to osoby neuroatypowe.
- Neuroatypowość nie jest chorobą ani deficytem, ale cechą mózgu, która może być zarówno zasobem, jak i wyzwaniem, zależnie od kontekstu.
Trzy podstawowe neurotypy opisane:
1. ADHD
- Mózg poszukujący dopaminy, cechuje się potrzebą nieustannych wrażeń, kreatywnością, impulsywnością.
- Atuty: świetne radzenie sobie w kryzysach, kreatywność, empatia, zdolność do działania pod presją.
2. Dysleksja
- Osłabione funkcje lewej półkuli mózgu (język), kompensowane rozwojem prawej półkuli (wizualizacja, kreatywność).
- Atuty: myślenie holistyczne, nieszablonowe podejście, umiejętność dostrzegania nowych szans.
3. Autyzm
- Hiper- i hipołączność w mózgu skutkująca wysoką wrażliwością na bodźce i skoncentrowanym myśleniem (monotropizm).
- Atuty: wytrwałość, lojalność, precyzja, zdolność analizy dużych ilości danych, autentyczność i odporność na presję społeczną.
Zarządzanie neuroatypowym mózgiem – kluczowe obszary:
- Motywacja: neuroatypowe mózgi mają motywację związaną z wewnętrznym zainteresowaniem, wyzwaniami i nowościami, niekoniecznie działają na standardowych nagrodach i karach.
- Energia: niestabilny poziom energii – okresy wysokiej aktywności przeplatają się z wyczerpaniem, ważne jest planowanie regeneracji oraz zarządzanie energią poznawczą, sensoryczną i społeczną.
- Relacje: neuroatypowi ludzie często stosują maskowanie – ukrywają swoje cechy, co może prowadzić do wyczerpania i problemów emocjonalnych. Kluczowa jest autentyczność i wsparcie otoczenia.
Praktyczne wskazówki i doświadczenia:
- Planowanie czasu na odpoczynek po intensywnych okresach pracy (np. czas „buły” po trybie turbo).
- Organizowanie pracy w blokach tematycznych i eliminacja rozproszeń.
- Świadomość indywidualnych potrzeb sensorycznych – dostosowanie środowiska pracy (np. słuchawki, oświetlenie).
- W relacjach szukanie osób i społeczności, przy których można być sobą i nie trzeba maskować swoich cech.
- Dobór coachów, mentorów i specjalistów świadomych neuroróżnorodności, którzy wspierają, a nie próbują „naprawiać”.
Historia osobista i praktyczne przykłady:
- Opowieść prelegentki o maskowaniu autyzmu, które prowadziło do utraty tożsamości i konieczności diagnozy i akceptacji.
- Opowieść o synu z zespołem Aspergera, który dzięki cierpliwości nauczycielki i dostosowaniu norm mógł stopniowo dołączyć do klasy i odnosi sukcesy szkolne.
Podsumowanie i przesłanie:
- Neuroatypowość to ważny zasób w biznesie i leadershipie, mogący przynieść innowacje i przewagi konkurencyjne.
- Niezbędne jest zrozumienie, akceptacja i odpowiednie wsparcie osób neuroatypowych.
- Kluczowa jest indywidualizacja podejścia i budowanie środowiska, w którym można być autentycznym.
- Nawet małe codzienne kroki i zmiany mogą prowadzić do wielkich pozytywnych rezultatów.
Zadania/Actionable items:
- W zespołach i organizacjach zadbać o świadomość neuroróżnorodności i jej wartości.
- Zapewnić neuroatypowym osobom adekwatne wsparcie, elastyczność i zrozumienie ich wyjątkowych potrzeb motywacyjnych, energetycznych i społecznych.
- Organizować pracę i środowisko tak, aby minimalizować nadmierne rozproszenia i sensoryczne przeciążenia.
- Budować społeczności i relacje, w których możliwe jest wygodne zdejmowanie „masek” i bycie autentycznym.
- Dobierać specjalistów (coachów, mentorów, psychologów) z wiedzą o neuroróżnorodności, którzy potrafią nieoceniająco wspierać.
- Prowadzić edukację na temat neuroróżnorodności, by przełamywać stereotypy i nieaktualne przekonania.
Neuroróżnorodność: to nie trend, to rzeczywistość Twojej organizacji
12:50 - 13:20, 28th of May (Wednesday) 2025 / LEADERS STAGE
Neuroróżnorodność to nie chwilowa moda – to fakt. W każdej organizacji są osoby o odmiennych sposobach myślenia, przetwarzania informacji i działania. ADHD, autyzm, dysleksja czy wysoka wrażliwość to nie bariery, lecz różnorodne zestawy kompetencji, które – jeśli zostaną właściwie zaopiekowane – mogą stać się motorem innowacji, skutecznego rozwiązywania problemów i dynamicznego rozwoju firmy.
W tej prelekcji pokażę, dlaczego firmy, które świadomie zarządzają neuroróżnorodnością, osiągają lepsze wyniki i wygrywają w dzisiejszym – pełnym zmian – świecie. Omówię zarówno neuroprzewagi, które mogą wynieść biznes na wyższy poziom, jak i wyzwania, które mogą go pogrążyć.
Podpowiem, jak stworzyć środowisko, w którym różnorodne mózgi nie tylko „sobie radzą”, ale wręcz napędzają rozwój organizacji. To nie koszt, to inwestycja – w ludzi, innowacje i długoterminowy sukces. Jeśli leadership chce, by ich firma rosła w siłę, najwyższy czas zobaczyć, że neuroróżnorodność już tu jest. Pytanie tylko: co z nią zrobią?