W pogoni za innowacją — jak wygląda praca zespołów R&D?
Istotą prowadzenia zyskownego biznesu są innowacje. Nowe pomysły nie pojawiają się jednak znikąd. W firmach technologicznych tworzenie innowacji oraz opracowywanie nowych produktów jest zadaniem działów Research & Development. Dowiedz się, na czym dokładnie polega ich praca.
Tempo rozwoju technologii wymusza na przedsiębiorstwach konieczność szukania coraz to nowszych sposobów na utrzymanie konkurencyjności. Firmy, które nie chcą zostać w tyle, stawiają na innowacje, a te trafne zapewnia kompetentny dział Research and Development. Działa to zresztą w obie strony. Przedsiębiorstwa technologiczne otwarte na rozwój i badania przyciągają specjalistów z pasją i zaangażowaniem. Na czym dokładnie polega praca zespołu Research and Development? Sprawdź już teraz.
Dział Research and Development — zastanawiacie się jak działa?
Celem powołania takiego zespołu jest prowadzenie badań nad produktem. Efekty mogą mieć różny charakter. Może nim być powstanie konkretnego produktu lub rozwiązania, ale także opracowanie działań, które zwiększą wydajność i zysk z przedsięwzięcia.
Nad innowacją może pracować tylko i wyłącznie wewnętrzny zespół, ale w niektórych przypadkach zdarza się, że firmy współpracują z różnorodnymi instytucjami zewnętrznymi np. uniwersytetami.
Zakres obowiązków działu R&D— zespół orkiestra
Do prowadzenia badań i rozwoju produktu niezbędna jest pasja (oczywiście poza technicznymi umiejętnościami). Programiści pracujący w dziale R&D muszą jednak radzić sobie z pracą w grupie. Dobra komunikacja to podstawa, szczególnie że zespoły Research and Development zazwyczaj składają się ze specjalistów z rozmaitym doświadczeniem. Taka organizacja zespołu pozwala spojrzeć na problem z różnych perspektyw.
Dział do spraw badań i wymaga także innych zdolności. Opracowywanie innowacji wiąże się z kwestiami finansowymi, a czasem także administracyjnymi. Na kolejnych etapach procesu badawczego konieczna jest współpraca z innymi działami firmy np. z ekspertami ds. marketingu czy produkcji. W zespole musi znaleźć się przynajmniej jedna osoba, która potrafi podejść do problemu z punktu widzenia biznesu.
Innowacje wymagają innowacyjności… ale nie tylko
Tworzenie i ulepszanie produktów i rozwiązań oczywiście wymaga pasji i innowacyjności, ale to nie wszystko. Bardzo istotna jest odporność na krytykę i umiejętność analitycznego podejścia do swoich pomysłów (zresztą nie tylko do swoich).
Istotną częścią zespołu jest też odpowiedni manager. Ten z kolei musi być jednocześnie technologiem i biznesmenem. Osoba zarządzająca zespołem R&D to ktoś, kto rozumie zagadnienia techniczne i potrafi dobrze „sprzedać produkt”.
Zadania zespołu Research and Development — czyli powstawanie produktu od A do Z
Przede wszystkim praca nad innowacjami w branży IT ma bardzo multidyscyplinarny charakter. Warto, aby w zespole znalazł się programista lub inny specjalista ds. nowoczesnych technologii. Pamiętaj, że kodowanie to tylko jedna z dróg dla programisty. Warto rozważyć pracę przy tworzeniu nowych rozwiązań. Podczas tego procesu przydaje się praktyczna wiedza z obszaru, w którym działać ma Wasze oprogramowanie czy aplikacja (np. w zakresie oprogramowania ERP lub innych konkretnych rozwiązań dla biznesu).
Pierwsze etapy powstawania innowacji to także projektowanie. W zależności od rodzaju tworzonego rozwiązania czekają Was takie wyzwania jak konstruowanie przyjaznego i intuicyjnego interfejsu, co jest zadaniem dla frontend developerów oraz specjalistów od UX. Niektóre produkty wymagają ponadto zaawansowanych rozwiązań związanych z bezpieczeństwem dlatego w zespole R&D znajdzie też miejsce dla ekspertów z dziedziny cybersecurity.
Narzędzia w pracy zespołu R&D
Dział ds. badań i rozwoju to tak naprawdę z pewnego punktu widzenia, zespół naukowców prowadzących doświadczenia. Każde doświadczenie powinno jednak być uporządkowane według pewnych wytycznych. Przydatnym narzędziem może się okazać road mapa wyznaczająca kierunek działań zespołu i pewien odległy, nie zawsze skonkretyzowany cel.
Bywa, że podczas kreowania nowego rozwiązania, pojawiają się różne problemy. Nawiązując do mapy, można by je porównać do zakrętów, czy rozwidleń dróg. Roadmapa pomaga utrzymać wyznaczony kurs m.in. dzięki podzieleniu całego procesu na tzw. kamienie milowe, czyli pewne mniejsze cele.
Na uwagę zasługuje też sam proces technologiczny. Programiści pracujący nad stworzeniem innowacji korzystają z rozwiązań chmurowych do przesyłania danych, na których podstawie opracowywane są raporty. Weryfikacja informacji z raportów pozwala na nadzorowanie procesów i ich optymalizację.
Fazy procesu innowacyjnego
To jak będzie wyglądała Wasza praca w zespole Research and Development, może zależeć m.in. od rozmiarów przedsiębiorstwa. W większych instytucjach wiele możliwości otwiera często wysoki fundusz przeznaczony na innowacje. Ma to niebagatelne znaczenie dla komfortu pracy (np. pozwala na korzystanie z zaawansowanych narzędzi).
Mimo tego, że wygoda i dostęp do nowoczesnych systemów i oprogramowania ułatwiają prowadzenie badań, większe przedsiębiorstwa charakteryzują się zazwyczaj dużą hierarchicznością. W niewielkich firmach pomysły są dyskutowane i zatwierdzane znacznie szybciej, a zespół ma większy wpływ na wybór kierunku badań. Można wyodrębnić też pewne fazy rozwoju produktu:
- KONCEPCJA — na tym etapie pojawia się pomysł, który następnie jest analizowany, dyskutowany i wizualizowany.
- PRACE BADAWCZE — tworzenie prototypu rozwiązania, przeprowadzaniu testów i ewentualnych usprawnień. W tym momencie pracy nad głównym produktem często pojawiają się różne problemy, które bywają zalążkiem innych innowacji.
- WERYFIKACJA — ta faza polega na testowaniu innowacji, analizie uzyskanych informacji zwrotnych oraz wdrażaniu poprawek.
- EKSPLOATACJA PROTOTYPU — po przeprowadzeniu pierwszych testów, produkt jest gotowy do zaprezentowania wąskiej grupie odbiorców. Ten etap pozwala na ostateczne dopracowanie pomysłu.
- WPROWADZENIE NA RYNEK — kiedy będziecie już pewni, że Wasz produkt ma wszystko to, co mieć powinien, pora na wprowadzenie go na rynek. Oby okazał się sukcesem.
Misja: etyka
W każdym biznesie nadrzędnym celem innowacji jest zwiększenie konkurencyjności poprzez rozwój produktu lub inne innowacje. Rozwój może jednak nieść za sobą zarówno pozytywne, jak i negatywne skutki. Na szczęście coraz więcej startupów powstaje w ruchu tech4good wspierając różnorodne cele społeczne.
Tegoroczna edycja Startup Contest odbywająca się podczas konferencji Infoshare’24 skupia najlepsze startupy, realizujące działania w jednym z 17 obszarów zrównoważonego rozwoju ONZ. Najbardziej obiecujące młode firmy zaprezentują swoje pomysły podczas konferencji i wezmą udział w rywalizacji o 20 000 euro.
Bądźcie razem z nami na Infoshare’24 i obierzcie kurs na innowację.
Tags:
LATEST NEWS
Aplikacja bez choćby linijki kodu? Poznaj zalety no-code! 13.05.2024
Jak networking, to w niezwykłych okolicznościach — side eventy na Infoshare 02.05.2024
Sztuczna inteligencja — czy cokolwiek więcej się liczy? Nowe trendy w branży tech 26.04.2024
Nowoczesna aplikacja — jaka jest i jak ją stworzyć? 19.04.2024