Generatywne AI w codzienności marketera — co zmieniło?
Choć rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji nadal można uznać za stosunkowo nowe, to już można je uznać za element naszej codzienności. W branżach narzędzia AI nie są już niczym zaskakującym. Co generatywne AI zmieniło w codzienności marketerów? I co jeszcze może zmienić w przyszłości? Przekonajcie się sami!
Liczba narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję nadal rośnie. Powstają coraz nowsze rozwiązania, co sprawia, że każdy może znaleźć opcję dla siebie. Jeśli zastanawiacie się, jakie możliwości niesie za sobą AI w marketingu — spróbuję je Wam przybliżyć. Wariantów jest sporo…
Zaczynamy!
Plan działania, czyli opracowywanie strategii marketingowej z AI
Strategia marketingowa powinna być wyjątkowa i inspirująca — to prawda. Powinna też być oparta na analizie faktycznych danych rynkowych. Narzędzia AI mogą być pomocne przy badaniu trendów i zbieraniu informacji dotyczących Waszych klientów.
Jednym z zastosowań tej technologii jest tworzenie spersonalizowanych raportów. Niektóre z narzędzi AI tworzą prognozy na podstawie obserwacji trendów i analizie strategii. Pozwala to na wychwycenie słabych stron koncepcji i jej korektę, ale w trakcie procesu kreatywnego AI też bywa przydatne.
Kiedy pracujesz z zespołem lub zewnętrznymi dostawcami…
Czasem wystarczy chwila i genialny pomysł wpada do głowy sam, zupełnie przez przypadek. Innym razem główkowanie nad całkiem przeciętnym pomysłem, może zająć wieki. Zarządzając działem marketingu, warto zastanowić się nad sposobem na ułatwienie pracy swojemu zespołowi. Istnieją rozwiązania usprawniające proces projektowania komunikatów.
Niektóre narzędzia mogą okazać się pomocne w stworzeniu wstępnej koncepcji. Daydrm.ai umożliwia generowanie briefów do różnych treści. Wpisujecie nazwę marki, produktu, zaznaczacie platformę, na którą chcecie stworzyć materiał (YouTube, Instagram, Facebook) i dodajecie krótki opis. Tak rodzi się pomysł…
Optymalizacja i tworzenie treści
Generatywne AI jest użytecznym narzędziem dla dziennikarzy, copywriterów czy specjalistów ds. social media. Narzędzia takie jak chatGPT, jasper.ai czy Gemini stworzą dla Was propozycje nagłówków, briefy, a nawet całe fragmenty tekstu. Oczywiście trzeba je zweryfikować, dopasować do stylu marki i finalnych odbiorów tekstów. Nawet jeśli nie pracują za Was, to zdecydowanie usprawniają wyszukiwanie ciekawych informacji, a co za tym idzie, umożliwiają tworzenie wartościowego contentu. Mogą też być przydatne do korekty i tłumaczenia na różne języki.
Podstawą generowania treści za pomocą sztucznej inteligencji są prompty. Wyjaśniając to w najprostszy sposób, prompty są instrukcją dla naszego „asystenta”. Czasem stworzenie „dobrego” promptu może się okazać niełatwym zadaniem. Dlaczego?
Zacznijmy od takich detali jak określenie pochodzenia etnicznego postaci na generowanej grafice. Jeśli Wasza firma oferuje narzędzia rolnicze na polskim rynku, a na grafice pojawi się amerykański, czarnoskóry farmer w słomianym kapeluszu? Niby rolnik, ale jednak o inną grupę odbiorców chodziło… Stawiaj na opisywanie szczegółów np. koloru włosów, kolor skóry itd.
Aplikacje do generowania grafik
Aplikacje do tworzenia grafik również mogą wykorzystywać sztuczną inteligencję (ostatnio taka możliwość pojawiła się w popularnej Canvie). Generowanie grafik do postów na media społecznościowe albo obrazków wyróżniających do bloga nigdy nie było tak proste… Tylko sprawdźcie, czy postacie na obrazku nie mają 6 palców… albo dodatkowej nogi… Tak tylko podpowiadam…
Jest też małe co nieco dla twórców podcastów oraz filmów (i nie chodzi o generowanie scenariusza). Niektóre narzędzia pomogą Wam w usunięciu z podcastu szumów i jąkania (żegnajcie wszystkie „eee” i „mmm”). Dodatkowo osoba edytująca nagranie może liczyć na rady generowane przez aplikację (wskazuje, co jeszcze warto poprawić). Rozwiązania dla fanów video pomagają szybko zmienić prompt lub zdjęcie w film. Otrzymany materiał można dalej edytować.
Automatyzacja marketingu
Marketing to nie tylko tworzenie atrakcyjnych treści, które mają na celu zachęcić klientów do Waszej marki. To dostarczanie im produktu, który w danym momencie jest im niezbędny. To można osiągnąć za pomocą narzędzi, w których sztuczna inteligencja odpowiada np. za tworzenie spersonalizowanej oferty na podstawie analizy zachowań klientów na stronie.
Taką ofertę trzeba następnie dostarczyć do konkretnego klienta. Ten proces również może wspierany przez AI. Niektóre rozwiązania pozwalają na automatyczne tworzenie segmentów kontaktów, co ułatwia personalizowanie wiadomości. Dodatkowa analiza pomaga sztucznej inteligencji określić, kiedy klient będzie najbardziej skłonny odczytać wiadomość i wysłać ją w odpowiednim momencie.
Nie sztuczny, ale odpowiednio dopasowany — influencer marketing w dobie AI
O influencerach wymyślonych przez sztuczną inteligencję było już głośno. Jednym z przykładów tego typu influencerów jest np. Aitana Lopez czy pierwsza indyjska infuencerka Kyra. Czy to dobry pomysł? Wątpliwości dotyczą głównie wyidealizowanego wizerunku instagramerek, który może mieć według niektórych negatywny wpływ na młodych ludzi, Choć przewaga wygenerowanych przez AI influencerek to kwestia dyskusyjna, AI może wnieść nową jakość do influencer marketingu i to nie dzięki wygenerowanym postaciom.
Samych influencerów — tych prawdziwych, jest coraz więcej (można by zaryzykować stwierdzenie, że wyrastają jak grzyby po deszczu). Jak znaleźć tych, którzy współgrają z Waszą marką, a jednocześnie mają wysokie zasięgi? Wykorzystajcie sztuczną inteligencję jako sito! Opisując wartości i wizerunek marki w niektórych narzędziach, możecie otrzymać wskazówki na temat tego, którzy istniejący influencerzy, mogą być potencjalnymi wspólnikami Waszych marek.
Marketerzy kontra AI? A może to wspólna piękna podróż?
Wraz z dynamicznym rozwojem sztucznej inteligencji, coraz więcej w wielu branżach przewija się pytanie: Czy AI zastąpi nas na miejscach pracy? Czy codzienne udogodnienia płynące z wykorzystywania sztucznej inteligencji to szansa, czy też zagrożenie?
Z pewnością istnieją zalety stosowania narzędzi opartych na AI. Doceni je zarówno część specjalistów, jak i właścicieli biznesów, jednak czy korzystanie ze sztucznej inteligencji przy tworzeniu kontentu nie prowadzi do zatracenia kreatywności i unikalności?
Ostatecznie przyszłość sztucznej inteligencji (i nasza też) stanowi znak zapytania. Mgłę tajemnicy spróbują rozwiać prelegenci sceny marketingowej na tegorocznej konferencji Infoshare. Koniecznie bądźcie obecni podczas wystąpień największych ekspertów w dziedzinie AI. Na scenie Inspire wystąpią takie gwiazdy jak David Barnes czy Steve Nouri. Ten drugi to jeden z największych światowych autorytetów w zakresie sztucznej inteligencji i jej odpowiedzialnej implementacji. David Barnes opowie w swojej prelekcji czym jest LIMFAC i jak ludzkie decyzje kształtują systemy oparte na AI.
Sprawdźcie, co będzie się działo na naszych scenach w tym roku!
Tags:
LATEST NEWS
Aplikacja bez choćby linijki kodu? Poznaj zalety no-code! 13.05.2024
W pogoni za innowacją — jak wygląda praca zespołów R&D? 09.05.2024
Jak networking, to w niezwykłych okolicznościach — side eventy na Infoshare 02.05.2024
Sztuczna inteligencja — czy cokolwiek więcej się liczy? Nowe trendy w branży tech 26.04.2024
Nowoczesna aplikacja — jaka jest i jak ją stworzyć? 19.04.2024